BETER VOORKOMEN DAN GHANESEN - Reisverslag uit Tamale, Ghana van John en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu BETER VOORKOMEN DAN GHANESEN - Reisverslag uit Tamale, Ghana van John en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu

BETER VOORKOMEN DAN GHANESEN

Door: John

Blijf op de hoogte en volg John en Yvonne

02 Maart 2010 | Ghana, Tamale

BETER VOORKOMEN DAN GHANESEN. Is ie leuk, of is ie leuk .
Daar ben ik weer, voor een vervolg van onze bezigheden.
Eén euro is één cedis en 85 pesewas( soort cent) dus bijna twee cedis.
zondag 14 februari
Rustig aan vandaag, om 2 uur naar Tamale voor internet op VA kantoor.`
S` Avonds maakt Sylvester gefrituurde Yam voor ons en voor zich zelf , heerlijk.
maandag 15 februari
Half 8 naar Hassan voor ontbijt.
Het is vandaag de 15de dus de betaaldag, van de micro-krediet vrouwen, wat leuk als ik binnen kom dat de vrouwen me gedag zeggen, desba madame Yvonne, ik ben vereerd ik dacht er zijn veel nieuwe, en dat is ook zo, maar iedereen kent me toch.
Als we al het geld geïnd hebben, onze vrijwilliger klaar is met de boekhouding, en Hassan ook klaar is gaan we naar het volgende Chiefs-paleis, en de gehele ceremonie herhaald zich, maar oh wat is het toch leuk, om zoveel mensen( 70 vrouwen) te kunnen helpen, met een lening. We geven leningen vanaf 50 cedis oplopend tot 600 cedis.( Ze moeten wel een goed bedrijfsplan hebben, maar ook daar helpen wij uiteraard bij en ook met de latere begeleiding) ( de meesten kunnen niet schrijven of lezen) .
Sommige zijn al bij ons vanaf het begin, dus al 5 jaar, en hebben nu een bloeiend handeltje opgebouwd, kunnen beter en goedkoper inkopen, en dáár waar ze zelf willen, en wat het meeste voor hen oplevert, niet meer op afbetaling, dus `s morgens de waar halen en pas na werken betalen, dus woeker prijzen, van veel gaan de kinderen nu naar school, of kunnen ze een fiets betalen, waardoor een kind naar een verre school kan gaan, etc.
Als we thuiskomen blijkt onze hulp gebeten te zijn door een schorpioen, deze zat gezellig in onze woonkamer, bah, nare beesten.
Dinsdag 16 februari
Naar de KA school , voor overleg Big Daddy onze aannemer, we geven `m de opdracht in de jongens w.c. waar een urinoir is( maar te hoog voor de kleine jongetjes, dus die plassen op de grond), een klein urinoir te laten maken en heel laag. Ook loop ik alle doe klusjes met hem door.
Daarna de timmerman, ik geeft m opdracht voor het maken van de 8 ronde tafels, zodat de kleintjes niet in de schoolbanken hoeven te zitten, maar een cirkel kunnen maken, en ook lekker spelen in groepjes. ( dit alles van het gedoneerde geld van de school in België, die een sponsorloop voor ons hebben gehouden) Ook worden er matten aangeschat van dit geld, om op de grond te kunnen zitten, en te spelen.
John geeft de eerste computer les aan de leraren, waarvan één leerkracht er uitspringt, hij kan er heel goed mee om gaan, hij krijgt dan ook de opdracht het de andere leerkrachten te leren.
Alle drie de door ons opgestuurde dozen,( 10 kilo ieder) zijn vanuit Holland aangekomen, en alles zit er nog in, puzzels, potloden, spellen, schoolgerei, teveel om op te noemen, dus huppa weer een dag het magazijn in en sorteren met z`n allen. Wat heerlijk zo veel nieuwe spullen op onze school en zoveel blije gezichtjes. Dan boodschappen doen voor Bash, we geven een surprise party in de KA Lodge, hij wordt 26 jaar, hij weet iets van de party.
woensdag 17 februari
`s Morgens op school, computer werkt niet, we hebben maar 180volt, dus moeten we een volt stabilisator gaan kopen, dan is ook dat probleem weer opgelost.
Urinoir klaar, Yes, en het werkt, ze kunnen erbij, voet kindje verbonden, echt afgrijselijke brandwonden, broertje liet plastic zakje in vuur vallen en dat ging dwalen en kwam op dr voetje.
Smiddags naar Swad voorbespreking met twee vrijwilligers die geld hebben gecollecteerd in Nederland,( zie onze website, www.kidzactive.nl door fietstocht) ook Hassan en Habiba zijn van de partij, zij besluiten dat ze voorde vitamine pillen gaan, en de maagtabletten, de paracetamol, en de eerste hulp kit, voor een tweede hands computer en een computertafel, zo dus helemaal super. Wat worden we weer verwend, en wat zijn we toch blij met al die donateurs.
Om 17 uur terug in Lodge voor surpriseparty Bash, echt helemaal leuk alle vrijwilligers zijn er, ze bakken gezamenlijk een enorme stapel pannenkoeken, ik maak Nederlandse hapjes, crackers met smeerkaas en tomaat, etc, we versieren de KA Lodge, en daar komt Bash, allemaal achter de bank, behalve John en ik, wij hadden Bash zogenaamd uitgenodigd om bij ons spaghetti te komen eten( doen we volgende week), zodra hij de kamer binnen komt,( licht is uit) doe ik het licht aan , en springen alle vrijwilligers achter de bank vandaan, en roepen heel hard, dus Bash schrikt, maar geniet heel erg van alles. We hebben allemaal cadeautjes voor `m, en er is een muts gemaakt, hij zet m ook echt de hele avond op, het is erg gezellig.
donderdag 18 februari
Met alle leerkrachten, de vrijwilligster ,Habiba, de werkster , de wachtman, en John en ik,( dus 12 man) kinderen in een uniform helpen, hahahaha, allemaal in het kantoortje van onze school, de zweetlucht droop van de wanden, en Els ( vrijwilligster en ik zijn dicht bij de slappe lach)want, Habiba had gezegd allemaal een tikkie groter, hahaha, het was vermakelijk,ze konden er niet eens in lopen, zo groot, dus alle uniformen weer uitgetrokken.
Maar terwijl Els en ik alle uniformen uittrekken, trekt onze nieuwe leerkracht de uniformen gewoon weer bij de kids aan, hallo, wat gaan we doen, nou gewoon dit is zonde, ze groeien wel nou dat dachten we maar niet, hahaha is wel handig als je kunt lopen als je een uniform aanhebt, dus hoppa wéér alles uit, de grotere kinderen van de hogere klassen geroepen, waarvan hun uniform inmiddels te klein, kapot, of te smerig was, en das mooi zij hebben nu dus allemaal weer nieuwe uniformen.
Maar nu, moeten we dus weer nieuwe uniformen bestellen, eerst de stof kopen die erg duur is, ook voor Nederlandse begrippen, we betalen 16 cedis voor één yard, dat is dus iets minder dan 8 euro voor 33 centimeter, en we hebben 1500 yard nodig, verdorie, maar ja het blijft Ghana.
`s Middags besluiten we toch alvast naar een schoolbus te gaan kijken, dat als we ooit het geld bij elkaar krijgen, we in ieder geval al een beetje georiënteerd zijn, en weten waar we op moeten letten, nou dit was dus goed voor een opname van de Andre van Duin show, wat hebben we achteraf gelachen.
Oke onze chauffeur, Baba van John, wist een schoolbus te koop, wij er naar toe, is ie veilig, ja echt wel, er moeten kinderen in he, ja , is goed, oke, daar staat de bus, ziet er inderdaad van buiten netjes uit, John wil de deur aan de zijkant openmaken en houdt de hele deur in zijn hand, met een giga herrie, dus ik denk ik loop ff een rondje, anders krijgen we samen ter plekke de slappe lach, maar dit was niet erg, zo gemaakt hoor, oke zeiden wij, dus doet John de motorkap open, en ziet dat de remleidingen zijn onderbroken, dus zeg maar hartstikke stuk, hallo, is dit ook niet erg, nee hoor dit is niet erg, dat doen wij zelf anders jatten ze de auto, nou we hebben maar bedankt, het zal wel Ghanees zijn. Wij naar nog een bus, maar zelfde verhaal, we zullen een prijsklasse duurder moeten zoeken, en dan nog diesel, en de chauffeur, dus we moeten heel wat sparen. Ongeveer 10.000,- euro.
We geven opdracht aan timmerman voor reparatie buiten banken, we nemen nu hardhout, en voor 8 prikborden, we hebben foto`s meegenomen, en gaan die in deklassen ophangen..
Vrijdag 19 februari
Hele dag in Lodge, lonen voor iedereen uitgerekend, alle boekhoudingen nagekeken, en gesprekken voorbereidt. Habiba komt op bezoek, om alles weer eens door te nemen.
Dan hebben een heel vervelend zakelijk gesprek met mensen,( we moesten wat dingen uit zoeken) waarbij het op een moment erg hard tegen elkaar gaat , en John zegt, ik zie jullie voor de rechtbank ( Judge), waarop de meneer zegt, ( hij verstaat church) ik ben een heel goed christen en een goed gelovig man, mister John, dus daar zie ik u ook graag, dat is afgesproken, je begrijpt ik ging even water halen.
Zaterdag 20 februari Met Sylvester gaan we op visite bij Bash in zijn nieuwe pas opgeknapte huisje in de compound, daarna eten we met z`n vieren bij Swad. Hele dag weer geen stroom. We hebben een huiskip en geven m eten, hij komt binnen, gaat op de stoel zitten en gisteren op John z`n knie, en was er niet meer af te slaan.`s Avonds zij we doodmoe van de warmte het is nog steeds alle dagen 43 graden.
Van de week hebben vrijwilligers Sylvester meegenomen naar het zwembad, voor hem de éérste keer, eenmaal daar probeerde hij er nog onderuit te komen, hij vond het heel eng, maar nee hoor ze vertelden m hoe lekker water was, dus hij ziet al die koppies boven water en denkt dat je overal kunt lopen, hahaha niemand die op het idee kwam hem uit te leggen, dat het zwembad aan één kant veel dieper is, hij loopt dus van de kant af zo het diepe in, en zakt als een speer naar de bodem, en zoals hij zelf verteld ,verdronk bijna, maar hij dacht ook dat hij in de aarde verdween, wist niet dat iedereen wist dat het aan die kant veel dieper was, tot gelukkig iemand het in de gaten had, en m weer boven water haalde en m het systeem van het zwembad uitlegde. Eind goed al goed.
zo , weer een weekje, vol met van alles en nog wat, als het allemaal te lang is, geef het maar door, dan schrijf ik wat minder uitgebreid, voor nu allemaal een lieve groet vanuit nog steeds Tamale, John en Yvonne.

• 02 Maart 2010 - 15:17

Daaneke:

Hallootjes,
    Whahaha wat grappig van die bus. maar pff das idd nog wel veel centjes zeg pff!
    En die Bash hey, stapt hij zo in het diepe hahaha! Ow en pa, succes he, vergeet je je nette overhempie niet, whahaha en doe hem de groeten ( church) whahahaha!
    Succes allebei nog!
    Nog 2 weekjes!
    Dikke Kuzzz

• 02 Maart 2010 - 16:36

Wim Berend Sleijster:

het is niet te beschrijven wat jullie allemaal meemaken,dat vind je zelfs in boeken ook niet terug.Maar dat jullie veel bereiken voor deze mensen is fantasties en dat geeft aan de kinderen een prachtige toekomstPa Wim

• 02 Maart 2010 - 19:27

Mary:

Hij is leuk (zelf bedacht)?????????????
    Nee het is niet te lang,blijf maar lekker zo doorgaan.
    Doe ze allemaal de groeten van mij. De K doet het nog steeds.

Gr. Mary.

• 03 Maart 2010 - 13:59

Mart:

Hallo jullie schrijven alle twee heel gezellig en nee het is niet te lang maar wat een werk verzetten jullie.Daar mag ook weleens aandacht aan besteed worden.
    liefs Mart

kuzzzz

• 06 Maart 2010 - 21:38

Sylvia:

hallo von en john.....
    john van harte proficiat met je verjaardag,zal er een op je drinken....proost op jullie gezondheid....ook voor von!!!!
    wat een verhaal weer ,prachtig hoor.....
    lees het elke keer weer met plezier.....en ja wat jullie meemaken.....ok hoor....groetjes en knuff voor jullie.....
    sylvia......

• 07 Maart 2010 - 03:58

Francis En Leni:

Hoi weer heel veel werk verricht. En in bepaalde situaties laten blijken dat het beter kan en moet (John is daar goed in)QUA Materiaal etc .Von is weer in andere dingen goed. OK John van harte gefeliciteerd en vele jaren groetjes van ons beide

• 07 Maart 2010 - 10:30

Hoi John en Yvonne,
    John, super gefeliciteerd met je verjaardag namens, Saskia Jeroen, tess, Meax en Tymo. Maak er een leuke dag van.
    Knuffel en kus van de familie.
    ps, jullie verhalen zijn weer mooi om te lezen.

• 07 Maart 2010 - 10:30

Hoi John en Yvonne,
    Knuffel en kus van de familie.
    ps, jullie verhalen zijn weer mooi om te lezen.

• 07 Maart 2010 - 10:32

Hoi Von en John.
    Jullie verhalen zijn weer mooi om te lezen. John, super gefeliciteerd met je verjaardag namens. Saskia, Jeroen, tess, Max en Tymo.

kus en kunffel

• 07 Maart 2010 - 11:55

Mart En Wim:

John Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een gezellige dag.
    knuffel Mart en Wim

• 12 Maart 2010 - 13:46

Hotske:

Het is zeker niet te lang! Heerlijk om weer in de Ghaneese sfeer te zitten! Goede terug reis!