Een kou en het is 43 graden, hoe is het mogenlijk - Reisverslag uit Tamale, Ghana van John en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu Een kou en het is 43 graden, hoe is het mogenlijk - Reisverslag uit Tamale, Ghana van John en Yvonne Aalten - WaarBenJij.nu

Een kou en het is 43 graden, hoe is het mogenlijk

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg John en Yvonne

18 Februari 2010 | Ghana, Tamale

Zo eindelijk weer even de tijd ( en zin) om een verslag te schrijven, van ons doen en laten in Tamale, en Malshegu.
Zondags een beetje aangetutterd, en maandag er weer tegenaan.
Maandag 8 februari
Naar het VA kantoor gegaan, en toen met Bash samen een computer gekocht voor de school, eerst alles afgezocht naar een goede tweede hands computer , maar dat was echt bagger, dus op naar een nieuwe, Bash wist een bedrijf met nieuwe voor 45 cedis, zeg dat dan gelijk man. Goh geen geld.
Wij dr naar toe, hahaha ja 450 cedis, dat heb je ze gooien de oude en de nieuwe cedis door elkaar, na naar meer winkels te zijn geweest, toch weer terug naar de eerste, en daarna is het eigenlijk een klucht. De computer met de taxi en John naar Malshegu ( school) en de cumputerman met de brommer erachteraan, komen ze daar, geen kabeltje, meneer terug, weer proberen, geen beeld, oke, scherm is niet goed, meneer terug, weer proberen, geen beeld, dan moet het de stroom zijn, weer proberen, dus met z`n allen naar kantoor VA, en daar de stroom en computer geprobeerd, en nee hoor, niks, dus weet je wat, het ligt aan de computer, haha, allemaal terug naar winkel, en daarna weer naar Malshegu naar school,en he, he beeld dus het was de computer. En nu doet alles het.
De hele middag gesprekken op kantoor gehad, en hoppa weer naar Malshegu, naar de metselaar, die d e vuurplaats heeft verhoogd, de man betaald, goed werk geleverd, geen deksel hij is hoog genoeg, oke.
dinsdag 9 februari
Naar kantoor VA ,John doet inmiddels de bootschappen in city. Daarna naar Maria voor geven cadeaus, de rummi-cup en domino spel, ze vliegt haast van d`r stoel, SUPER, en gelijk nemen we de uniformen voor school van Maria mee, die zijn klaar..
Dan gaan we weer naar de KA school voor gesprek met Habiba over nieuwe lerares, voor de kleintjes.
Een uur later komt de nieuwe lerares solliciteren, Esther, ja we nemen haar aan, ze is wat ouder 51 jaar, en heeft veel ervaring. En heel belangrijk, ze is zoooooooo kindvriendelijk.
woensdag 10 februari
Vandaag heb ik gedaan, wat ik al steeds wilde doen, heerlijk. Naar school, en de opslag voor de schoolspullen helemaal leeggehaald, alles schoongemaakt, en wat zo leuk is de leraren vonden het zo leuk, dat ze allemaal hebben geholpen op één na, die heeft de hele school stil gehouden in z`n eentje.
De werkster erbij, ( hoe verschrikkelijk ruikt dat mens naar ZWEET)en ook nog de vrijwilligster Els, de twee turken tassen leeggehaald, en Els die helemaal uit d`r dak ging van alle schoolspullen, en allemaal in dat kippenhok met z`n allen.
De vrijwilligers hadden zich een eigen kast aangemeten, en alles ging altijd op slot, ook in ons eigen kantoor van de school,met gevolg dat de leerkrachten, niets hadden, nu wordt iedere ochtend het kantoor opengezet, de store gaat open en blijft open, en alle leerkrachten pakken wat ze nodig hebben, echt zo gaaf.
In de tussentijd is John weer naar Maria gegaan omdat de uniformen niet waren afgewerkt, het is ook altijd hetzelfde probleem. Hahaha. Dus problemen over het betalen, want afwerken zit niet in de prijs.
donderdag 11 februari
Om 10 uur naar school om alle gebreken met de aannemer te bespreken, alles wat kapot is, etc, en vooral héél hard mopperen over de speeltuin, we willen een steviger dak erop en steviger hout, alles kost moeite.
De lagere urinoir wordt besteld, en de wandplaten in de klassen, die hij heeft moeten weghalen vanwege de vleermuizen, heeft ie ook gedaan, maar niet opnieuw vervangen, jaja zo kan ik het ook.
Dan naar het weeshuis, wij rijden met de aannemer mee, om de problemen met directie en met aannemer te bespreken, Habiba en Hassan wachten ons al op.
Ze leggen uit waarom er zo weinig kinderen inzitten, inprincipe is het een opschuif systeem, als je ouder wordt dan 10 jaar, ga je naar het nieuwe gebouw, en nu zijn er nog maar 6 kinderen ouder, dusssssssssssssssssssssssss, probleem opgelost?????????

Met zn allen naar Swad om samen te eten, heel gezellig.
Dan voel ik dat ik toch wel steeds meer moet hoesten voelt niet echt lekker, `savonds besluiten we tot het vragen naar medicijnen, heb ook koorts, Sylvester gaat naar centrum voor medicijn, en heeft de dokter gesproken, ik krijg antibiotica en hoestdrank, nou zeg m`n eerste keer ziek in 6 jaar, en wat denk je, een kou, het is 43 graden.
Vrijdag 12 februari
Ben ik echt beroerd en zeggen we geen visite vandaag, dus komt Maria met de hoofdonderwijzer toch, want ze moeten praten over geld,( uniformen) jakkes.
Inmiddels hebben we besloten om privé ook een project te doen, we gaan elektriciteit aan laten leggen voor twee compounds, het ene is van onze wachtman, en de andere van Sylvester onze medewerker.
Dan komt Bash op visite hij hoorde dat ik ziek was, ojee, en moet onverwachts blijven vanwege een enorme regen bui die een paar uur aanhoud, waardoor hij niet naar huis kan, en we hebben geen stroom, dus zitten we met 4 theelichtjes, en voelen weer eens hoe het leven in een compound is.
zaterdag 13 februari

Wat denk je wat, ik heb mijn tweede gidi flowel ( soort kip)te pakken, de ontslagen leerkracht kwam mij bedanken , met vrouw en hun drie kinderen, in de Lodge, war ik dus ziek zat te zijn,voor het brengen en zorg en voor de gekregen laptop. Dus ik zeg je moet mister Elijha bedanken, nee, nee dit ging om de bezorging, dus mocht dochter lief in d`r mooiste zondagse jurk, mij het levende beest over handigen ,ach gossie. Fijn dank je wel, de hele compound had gelapt om m te kunnen kopen, echt lief. Nou daar zit ik dan met mijn kip, dus gelukkig nam Sylvester m van mij over, die snijd gelijk de vleugels eraf, ja hoor, het blijft een compound jongen, ja Yvonne, nu vliegt ie niet meer weg, nee dank je koekoek.
`s Avonds heb ik het beest aan de mensen van de compound gegeven.
Habiba is `s middags op ziekbezoek geweest, was erg gezellig, ze wil een nieuwe helm , een nieuwe bril, d`r telefoonunits zijn op, ze moet nieuwe medicijnen en ze wil naar een wonderdokter,en eigenlijk is ze heel arm, ja Habiba ik ook. Bash met vriend en kabel komen voor de printer.
`s Avonds komen Bash en Sylvester op bezoek, ppfftt.
En toch genieten we van alles.
En dit was weer een druk maar gezellig weekje. Allemaal weer veel leesplezier en bedankt voor alle leuke en lieve reacties, en nee mensen ik kan niet tegen die man van mij met z`n verhaaltje op, hahaha. Lieve groet John en Yvonne.

• 18 Februari 2010 - 17:19

Daan:

Hai Hai. Jammer dat je zo ziekies was, hoop dat het nu wel beter gaat met je. Leuk jullie 2de kip Haha. Echt op zijn Ghaneer he met die computer en de afwerking van de kostuums HahaHaha. Succes nog. En ja hoor, jij schrijft net zo leuk. X

• 18 Februari 2010 - 19:44

Sylvia:

von beterschap hoor,daar zo warm en dan een kou te pakken....hopelijk gauw weer beter...hier eindelijk de sneeuw weg.
    stuur maar wat zon door!!!!jullie hebben het goed druk daar,hopelijk lukt het allemaal wat je daar wilt doen...leuk hoor die verhalen die jullie schrijven....veel groetjes uit nijmegen....doeiiiiiiiiiiiiii......

• 19 Februari 2010 - 11:45

Patries:

Lieve paps en mams,
    Leuk verhaal weer, druk, druk, druk!!!
    Heb je net aan de tel gehad en je klinkt gelukkig al weer wat beter, echt vervelend om ziek te worden in Ghana.
    Liefs xxx (ook van Daan natuurlijk)

• 22 Februari 2010 - 01:29

Francis En Leni:

Wat een goed werk hebben jullie weer verricht. Zeker dat het niet allemaal vanzelf gaat etc.De verslagen zijn ook altijd leuk om te lezen. Nog heel veel (werk)plezier en Von beterschap. Groetjes van ons beiden.